سالن عقد خاطره ( دفتر ازدواج )

سوال: الف) جلوگیری از بچه دار شدن برای مرد یا زن جایز است یا نه؟ ب) اگر موجب لمس و نظر نامحرم (زن نامحرم یا مرد) باشد حکم چیست؟ ج) اگر موجب عقیم شدن دائمی باشد

جستجوگر پیشرفته سایت



آیا میدانید؟
برای ثبت ازدواج نیاز به اطلاعات زیر می باشد
لطفا وارد لینکهای زیر شوید و مطالعه فرمایید.دفتر ازدواج 163

مراحل ثبت ازدواج فرق مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه شرایط ضمن عقد یا عقد خارج لازم آدرس آزمایشگاه های مجاز تهران

حکم جلوگیری از بچه دار شدن برای مرد یا زن

صفحه اصلی > احکام شرعی ازدواج حکم جلوگیری از بچه دار شدن برای مرد یا زن

احکام شرعی ازدواج

 حکم جلوگیری از بچه دار شدن
برای مرد یا زن

حکم جلوگیری از بچه دار شدن برای مرد یا زن

سوال: الف) جلوگیری از بچه دار شدن برای مرد یا زن جایز است یا نه؟ ب) اگر موجب لمس و نظر نامحرم (زن نامحرم یا مرد) باشد حکم چیست؟ ج) اگر موجب عقیم شدن دائمی باشد حکم چیست؟

امام خمینی (ره):

الف: جلوگیری زن بدون رضایت شوهر جایز نیست، ولی اگر مرد جلوگیری نماید مانع ندارد، اگر چه بدون رضایت زن «عزل» مکروه است.

ب: در صورتی که مستلزم لمس و نظر (اجنبی) است حرام است.

ج: جلوگیری از حمل در صورتی که موجب عقیم شدن یا نقص و فساد عضو نشود اشکال ندارد.

(استفتائات، ج3، ص 283، س6، و 7 و 11و 14)

 
آیة الله اراکی(ره):

الف: جلوگیری از بارداری اگر قوه توالد را از بین نبرد و به طور موقت باشد مانعی ندارد.

ب: حرام است.

ج: اگر موقت باشد جایز است و هم چنین اگر حمل برای زن موجب خطر نفس یا حرج شدید باشد و راه دیگری نباشد مانعی ندارد.

(استفتائات، ص 351، س 13 توضیح المسائل، ص 600 با استفاده استفتائات، ص 250، با استفاده از س 10 و 13)

 
آیة الله بهجت(ره):

الف) جلوگیری اشکال ندارد.

ب) لمس و نظر نامحرم و جایز نیست.

ج) با این فرض اجتناب شود.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 
آیة الله تبریزی(ره):

الف) جلوگیری از حمل به وسیله عزل یا استعمال دارو و امثال آن مانعی ندارد.واله العالم.

ب) جلوگیری از حمل به نحوی که موجب ارتکاب حرام گردد، جایز نیست واله العالم.

ج) چنانچه عقیم کردن، جنایت و ظلم بر نفس حساب شود، جایز نیست. و... العالم.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

الف: جلوگیری از بارداری فی نفسه اشکال ندارد اگر با یک غرض عقلانی صورت گیرد و ضرر قابل ملاحظه ای نداشته باشد.

ب: اگر موجب لمس و نظر نامحرم باشد حرام است.

ج: اگر با یک غرض عقلانی صورت بگیرد و ضرر قابل توجهی هم نداشته باشد و با اجازه شوهر باشد اشکال ندارد.

(اجویة الاستفتائات، ص 278 س 1256 و 1257)

(همان، با استفاده از س 1257 همان، س 1255)

 
آیة الله خویی(ره):

الف: در صورتی که ضرر معتنی به (قابل اعتنا) نباشد و موجب عقیم شدن دائمی نباشد مانعی ندارد.

ب: حرام است.

ج: جایز نیست اگر چه هر دو راضی باشند. (زن و شوهر)

(استفتائات، ص 387 با استفاده از س 1249 و س 1250)

(توضیح المسائل، ص 13، با استفاده از م 57)

 
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

الف و ب: هر زنی می تواند با استفاده از AUD و یا هر وسیله دیگر مانع از بارداری شود به شرط آن که استفاده از آن، موجب ضرر و زیان جدی نگردد و قرار دادن آن مستلزم فعل حرام نباشد مثل نگاه و لمس نامحرم به بدن زن و همچنین نگاه و لمس بدون دستکش توسط زنی که این دستگاه را در بدن زن دیگر قرار می دهد که همه اینها فعل حرام می باشد و دیگر آنکه قرار دادن آن دستگاه موجب سقط جنین نشود.

ج: جایز است به شرط آنکه کار به دست زدن و نگاه نامحرم نکشد.

(فقه غرب نشینان، ص 269 م 412)

(همان، ص 278، س 436)

 
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

الف: جلوگیری موقت اگر مستلزم حرام نباشد اشکال ندارد و عقیم کردن جایز نیست و احتیاط واجب اینست که زن با اذن شوهر انجام دهد.

ب: جایز نیست.

ج: جائز نیست.

(جامع الاحکام، ج2، ص 54، با استفاده از س 1404 ، 1402 ، 1405، 1406)

 
آیة الله گلپایگانی(ره):

الف: اگر موجب نقص و فلج عضو و عقیم شدن نشود بلکه موقتاً جلوگیری از انعقاد نطفه شود مانع ندارد در صورتی که ضرر دیگری برای بدن نداشته باشد بلی اگر حمل خطر یا ضرر بدنی برای زن داشته باشد می تواند مطلقاً مادامی که ضرر دارد جلوگیری کند.

ب: جایز نیست.

ج: جایز نیست.

(مجمع المسائل،ج2، ص 173 س 485)

(توضیح المسائل، ص 13، با استفاده از م 57)

(مجمع المسائل، ج2، ص 173 س 485)

 
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

الف) جلوگیری به نحوی که موجب عقیم شدن دائمی نباشد با موافقت زوجین مانعی ندارد.

ب) جایز نیست.

ج) جایز نیست.


 
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

الف) برای جلوگیری از انعقاد نطفه هر وسیله مشروعی که بی ضرر باشد و باعث نقص مرد یا زن (مثل اینکه مرد یا زن برای همیشه از قابلیت تولید مثل ساقط شوند) نشود ذاتاً مجاز است و اگر مستلزم نظر و لمس نامشروع باشد. تنها در صورت ضرورت فردی یا اجتماعی جایز است.

ب) از جواب بالا روشن شد.

ج) از جواب بالا روشن شد.


 
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

الف: لازم است نظر شوهر و نداشتن ضرر و موجب عقیم شدن را در نظر بگیرند.

ب: اگر مستلزم ارتکاب عمل حرامی نشود اشکال ندارد.

ج: اگر بستن لوله موجب عقیم شدن دائم گردد اشکال دارد و جایز نیست.

(هزار و یک مساله، ج1 ص 280، س 958)

(همان، ص 285 )

(همان، ج 2، ص 287 ، س 931)
منبع:تبیان

 
سفره عقد مدل سنتی تزیینات نبات سفره عقد جایگاه عروس و داماد تزیین کله قند برای بله برون



تلفن : 02177246602

همراه : 09121190250-09391190250

آدرس جدید سالن عقد خاطره: مترو سرسبز 20 متر بطرف دردشت پلاک 640 طبقه 1 واحد2

مشاوره در امور مربوط به ازدواج (مهریه,نفقه,اجرائیه,رونوشت و ...) و پاسخگویی به سوالات شرعی و حقوقی در زمینه ازدواج دفتر ازدواج
بالای صفحه