به وب سایت ما خوش آمدید
این سالن هیچ فعالیتی در زمینه همسریابی موقت یا دائم ندارد ،لطفا در این مورد تماس نگیرید

زوجه باکره


زوجه باکره

 بنا به ماده 1043«ق.م» نکاح دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازۀ پدر یا جد پدری اوست.22بنابراین مشخص می شود که حضور پدریا جد پدری دختر باکره جهت ثبت نکاح او در دفتر خانه ازدواج الزامی می باشد.


 حال سؤالی که پیش می آید آنست که آیا پدر دختر باکره طی رضایت نامه ای گرچه رضایت نامه رسمی اجازه خود را کتباً به دفتر خانه ارسال دارد و از حضور امتناع ورزد، عمل ثبت ازدواج ایراد خواهد داشت یا خیر؟

 

در این خصوص بخشنامه 157 صراحت دارد به اینکه در مواردیکه اجازه ولی زوجه ضرورت دارد، بایستی ولی زوجه ثبت دفتر و قباله ازدواج را امضاء نماید بنابراین حضور پدر در این موارد در دفتر خانه الزامی است. البته راجع به اینکه آیا او می تواند توسط وکیل و به موجب وکالتنامه رسمی رضایت خود به سر دفتر ازدواج اعلام و ابلاغ نماید؟ به نظر نمی رسد مشکل و منع قانونی در این خصوص وجود داشته باشد. اما در اینکه جواب نهائی را منوط به صلاحدید وکیل کند یعنی اختیارات خود در این باب را به شخص وکیل تفویض کند، بنظر می رسد این مسئله مورد تردید باشد، چرا که لزوم اذن ولی امری استثناء و خلاف اصل است و اصل بر این است که افراد بعد از بلوغ در امرازدواج مستقل و دارای اختیارات کامل می باشند و می دانیم بطور کلی در موارد استثناء بر اصل، باید بنا براصل تفییق به قدر متیقن و منصوص کفایت کرد. بنابراین در این مورد نیز می توان این نتیجه را گرفت که وکیل منصوب ولی دارای اختیار در اذن یا عدم اذن در مورد ازدواج دختر باکره را دارا نمی باشد،  این اختیار بنا به همین استدلال منحصراً مختص ولی قهری می باشد همین استدلال در مورد اختیار اذن یا عدم اذن وصی پدر یا وصی جد پدری نیز جاری و ساری می باشد. بدین معنی که وقتی پدر یا جد پدری اختیاری در مورد نکاح باکره ندارد درباره این مسئله گرچه شاید بتوان نظرات مخالف را نیزتصور کرد ولی دلیلی متقن و محکم در خصوص اثبات نظریات مخالف بنظر نگارنده نرسید.
لازم به ذکر است در اینجا ولایت پدر و جد پدری در طول هم نیست بلکه در عرض هم می باشد، یعنی اجازه یکی از آنها کافی می باشد. بنابراین دختر باکره ای که با پدربزرگ پدری خود و (نه پدربزرگ مادری) برای ثبت ازدواج مراجعه می کند، می توان ازدواج او را ثبت نمود، اگر چه پدر او مخالفت کند مگر آنکه پدر زودتر اقدام به عقد ازدواج دختر باکره برای مرد دیگری نموده باشد. (البته در این خصوص بسیاری از فقها احتیاط می کنند و اجازه هر دو نفر از دختر و پدر را لازم می دانند امام (ره) نیز در این خصوص قائل به احتیاط هستند. ایشان در این خصوص می فرمایند: « احتیاط در استیذان از هر دو است.»، اما به هر حال ماده 1043 قانون مدنی صراحتاً اذن یکی از اولیاء پدر یا جد پدری را کافی می داند. ماده 1043 در ادامه می افزاید:«...» و هرگاه پدریا جد پدری  بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند اجازه او ساقط و در این صورت دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.» این موضوع در فقه تحت عنوان «عضل» شناسایی و بررسی می گردد. بنا به تصریح مقررات فوق چنانچه دختر و پسری جهت ثبت ازدواج به دفتر خانه ازدواج مراجعه کنند، وظیفه سر دفتر در درجه اول ارشاد دختر در مراجعه به ولی خود از باب الزام و تصریح ماده قانونی فوق و نیز ارشاد پسر در مراجعه به ولی خود از باب احترام به بزرگان می باشد. در صورت قانع نشدن و اصرار آنان و پا فشاری اولیاء دختر در عدم اذن در مورد نکاح، آنان را به دادگاه ذیصلاح مربوط در حال حاضر دادگاه خانواده  راهنمایی ودلالت نماید. دادگاه به مورد، رسیدگی و عندالاقتضاء اجازه ازدواج را صادر خواهد کرد. فقط با این اجازه نامه می باشد که ثبت ازدواج دختر باکره (بدون اذن ولی ) ممکن خواهد بود.
اما سوالی که پیش می آید آنست که چنانچه دختر ادعای باکره نبودن خود را عنوان داشت، تکلیف چیست؟

شاید با یک دید سطحی به مسئله بتوان اینطور پاسخ داد که مراجعه و ملاحظه به شناسنامه زوج و ملاحظه اینکه نام شخص دیگری (بعنوان ازدواج اول) در آن ثبت شده مثبت ادعای زوجه می باشد. اما این راه حل بدور از احتیاط می باشد و خالی از مشکلات ناشی از جعل شناسنامه نمی باشد به علاوه ممکن است ازاله بکارت ناشی از زنا یا شبهه باشد. بنابراین راه حل مطمئن و منطقی آنست که مورد را به دادگاه ذیصلاح ارجاع نماییم. دادگاه پس از تحقیقات، در صورت مصلحت، درخواست نظر پزشکی قانونی، در این خصوص اظهار نظر می نماید. البته شاید ارجاع مستقیم زوجه به پزشکی قانونی توسط سر دفتر نیز بدون ایراد بنظر برسد، اما از آنجا که چنین چیزی صراحتأ در شرح وظایف و لیست اختیارات سر دفتر ازدواج قید نشده بهترین اقدام همان ارجاع امر به دادگاه ذیصلاح می باشد.
در اینجا لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که ملاک عدم بکارت، ازاله آن به واسطه عمل مواقعه می باشد (فارغ از آنکه این ازاله در اثر نکاح یا شبهه یا زنا باشد) بنابراین ازاله بکارت بواسطه ورزش یا حادثه یا سانحه عمل جراحی ملاک عمل نبوده و در این موارد زوجه همچنان باکره محسوب و مشمول مقررات ماده 1043 و 1044 خواهد بود. همینطور است حکم دختری که قبلأ به عقد ازدواج مردی در آمده و سپس عقد اول منحل گشته و در اینجا نیز مادامیکه ازاله بکارت بواسطه مواقعه صورت نگرفته باشد دختر برای ازدواج دوم نیز مشمول مقررات ماده 1043 و 1044 می باشد.
و اما اگر ولی قهری دختر اساسأ در محل حاضر نباشد و اذن گرفتن از او عادتأ ممکن نباشد بدستور ماده 1044 و تبصره آن، چنانچه وی احتیاج به ازدواج داشته باشد با احراز مورد در دادگاه ذیصلاح اقدام به ازدواج و ثبت آن خواهد شد.

  برگرفته از پایان نامه دوره ی مدیریتی مدیران آینده برتر

 


22- بکار بردن کلمه اجازه در این ماده از باب مسامحه می باشد این واَزه برای مواردی بکار می رود که موضوع رضایت بعد از عمل مطرح باشد والا در مواردی نظیر این ماده که موضوع رضایت قبل از یک واقعه حقوقی مطرح است بهتر است کلمه اذن بکار برده شود چنانچه ماده بعد در این خصوص از مشتغات وازه اذن (استیذان) تستناد نمود.

  


 
تزیین جا حلقه عروس و داماد تزیین سبد عروس تزیین شمع سفره عقد تزیین جام عسل برای سفره عقد

 

???? : 0
کد امنیتی رفرش
 سرویس های برتر ما

برترین خدمات ما

  • 1

    سالن عقد با سفره عقد آکواریومی

    با دکوراسیون منحصر بفرد

  • 2

    عکاسی و فیلمبرداری حرفه ای

    توسط 2 گروه حرفه ای

  • 3

    موسیقی زنده

سرویس های ما

خدمات عکاسی و فیلمبرداری

اگر به دنبال ثبت خاطره انگیزترین روز زندگی خود هستید ما به شما دو تیم از حرفه ای ترین عکاسان و فیلمبردارانی که با سالن عقد خاطره همکاری دارند را پیشنهاد میدهیم . ثبت لحظات زیبای شما توسط بانو با تجهیزات پیشرفته نورپردازی و عکاسی

پذیرایی در سالن عقد

از زمان های گذشته تا به امروز رسم ایرانیان بر این بوده است که از مهمانان خود در روز عقد با میوه، شیرینی و نوشیدنی پذیرایی کنند. این بخش یکی از مهم ترین بخش های برگزاری مراسم است که پدر و مادر ها به آن توجه ویژه ای دارند. سالن عقد خاطره با آموزش افراد مجرب به بهترین حالت ممکن از مهمانان حاضر در سالن عقد پذیرایی می کند. ارائه این خدمت از طرف سالن عقد خاطره سبب شده تا دیگر دغدغه ای برای پذیرایی از مهمانان وجود نداشته باشد.

موسیقی زنده در سالن عقد

وجود موسیقی زنده در سالن عقد از بهترین خدماتی است که ارائه شده است. موسیقی زنده در سالن عقد خاطره توسط دف نواز بسیار حرفه ای صورت می پذیرد که موجب ایجاد جو بسیار شاد و پرنشاطی خواهد گردید.

امکانات سالن عقد با سفره عقد آکواریومی

علاوه بر امکاناتی که در بالا به آن ها اشاره شد، سالن عقد خاطره برای راحتی زوجین به بهترین حالت ممکن خدمات بسیار متنوع دیگری را نیز ارائه داده است. از جمله این خدمات وجود پارکینگ اختصاصی برای عروس و داماد است که با وجود آن عروس می تواند به راحتی وارد سالن عقد شود. همچنین وجود آسانسور این امکان را فراهم آورده است تا تردد برای مهمانان و عروس و داماد بسیار آسان انجام پذیرد.

گالری تصاویر

توضیح کوتاه در مورد تصاویر

عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس

خواندنی های قبل از ازدواج

مطالب خواندنی در خصوص مراحل قانونی و موارد حقوقی قبل از ازدواج انواع شروط مراحل ثبت قانونی ازدواج و . . .

مطالب منتخب ما

سالن عقد با سفره عقد آکواریومی

سالن عقد مکانی برای شروع یک زندگی عاشقانه می باشد و مهم ترین و خاطره انگیزترین لحظات زندگی هرفردی در سالن عقد ثبت می شود. به همین دلیل بسیاری از عروس و دامادهای جوان به دنبال یک سالن عقد شیک و مجلل برای برپایی مراسم ازدواج خود هستند. سالن عقد خاطره با سفره عقد آکواریومی انتخابی شایسته برای شما عروس و دامادهای خوش سلیقه و خوش ذوق می باشد و یکی از بهترین لوکس ترین مکان ها برای برپایی پیوند ازدواج به شمار می رود.

??? ????
عنوان مطلب

سالن عقد خاطره

سالن عقد خاطره با دو شعبه در شرق و یک شعبه در غرب تهران از بهترین سالن های تشریفاتی با دسترسی آسان از دو اتوبان امام علی و باقری به شعبه شرق و از اتوبان نواب به شعبه غرب بوده . این سالن با امکانات بی نظیر و با مناسب ترین قیمتها خود می تواند بهترین گزینه برای خاص پسندان باشد.

متن کامل

ارتباط با ما

شما از طریق راه های زیر می توانید با ما در ارتباط باشید:

  • فکس : ---------
  • موبایل : 09391190250 - 09121089595
  • ایمیل: username@emailsite.com
  • آدرس پستی: خیابان دماوند غرب ،اول خیابان آیت،پلاک567