پرسش هاي متداول و پاسخ به آنها
1 - شرايط لازم جهت ضامن در زمان اخذ تسهيلات قرض الحسنه ازدواج کدام است؟
پاسخ : در خصوص اخذ ضامن جهت بهره مندي از تسهيلات مذکور ، حسب مصوبه شوراي پول و اعتبار براي تسهيلات کمتر از مبلغ 100 ميليون ريال يک ضامن معتبر و براي تسهيلات 200 ميليون ريال دو ضامن معتبر کافيست که تشخيص ضامن معتبر بر عهده بانک عامل مي باشد
2 - اگر در زمان ثبت نام و پر کردن فرم مربوطه در پايان مراحل مربوطه موفق به دريافت کدرهگيري نشده است به چه صورت مي توان اين کد را دريافت نمايم؟
پاسخ : متقاضي مي تواند با مراجعه به قسمت بازيابي کدرهگيري در سایت ve.cbi.ir و وارد کردن مشخصات مربوطه در قسمتهاي مشخص شده نسبت به بازيابي کد رهگيري اقدام نمايد
3 - هنگام ثبت نام اوليه ، مشخصات متقاضيان به اشتباه درج گرديده ، ليکن ثبت نام در سامانه انجام شده است براي اصلاح مشخصات چه کار بايد انجام دهم؟
پاسخ : در زمانيکه متقاضي ثبت نامه اوليه انجام داده و هنوز صحت و سقم اطلاعات متقاضي از سوي ثبت احوال تاييد نشده باشد متقاضي مي تواند با مراجعه به قسمت ويرايش ثبت نام قبلي نسبت به اصلاح مشخصات خود اقدام نمايد. همچنين اگر صحت مشخصات متقاضي توسط ثبت احوال انجام شده باشد مجدداً متقاضي از قسمت ويرايش ثبت نام قبلي مي تواند اصلاح مشخصات را انجام نمايد. ولي اگر صحت و سقم اطلاعات متقاضي توسط ثبت احوال تاييد نشده باشد متقاضي مي بايد با مراجعه به قسمت ثبت نام جديد نسبت به ثبت نام مجدد در سامانه اقدام نمايند
4 - در صورتيکه براي بانکي جديد ثبت نام نموده اما با بانک قبلي خود به توافق رسيده باشم و قرار است اين بانک تسهيلات ازدواج را به بنده پرداخت نمايد، چطور مي توانم ثبت نام جديد خود را حذف نمايم؟
پاسخ : اگر در بانک جديد تا کنون تعيين شعبه نشده باشيد مي توانيد با مراجعه به قسمت حذف ثبت نام، ثبت نام قبلي خود را حذف نماييد
5 - آيا ثبت نام ازدواج از طريق پست امکان پذير مي باشد؟
پاسخ : خير، متقاضي صرفاً از طريق سامانه امکان ثبت نام دارد
6 - آيا پس از گذشت تاريخ انقضاء تعيين شعبه امکان تمديد مهلت وجود دارد؟
پاسخ : با توجه به محدوديتهاي موجود بانکها قادر به تمديد مهلت مراجعه براي متقاضيان نبوده و متقاضيان ملزم مي باشند پس از تعيين شعبه از سوي بانک عامل، حداکثر ظرف 12 روز کاري به شعبه تعيين شده مراجعه نمايند
7 - آيا براي دريافت تسهيلات قرض الحسنه ازدواج، ثبت نام يکي از زوجين کافي است؟
پاسخ : خير ، از آنجا که زوج و زوجه هر کدام داراي شخصيت حقيقي مستقل مي باشند ، مي بايد به طور جداگانه ثبت نام نمايند و کد رهگيري دريافت و جهت پيگيري هاي بعدي يادداشت نمايند
8 - مدت زمان طولاني در صف انتظار تعيين شعبه هستم از کجا مي توانم موضوع را پيگيري نمايم؟
پاسخ: چون تعيين شعبه از طريق ادارات سرپرستي بانکها انجام مي پذيرد متقاضيان مي توانند با مراجعه به اين مراکز از روند تعيين شعبه خود مطلع گردند همچنين با مراجعه به قسمت تماس با پشتيباني بانکها نيز مي توانيد به صورت تلفني مراحل مربوطه را پيگيري نمائيد
9 - آيا براي اخذ تسهيلات ازدواج ، داشتن عقد نامه رسمي صادر شده از دفتر خانههاي ازدواج و طلاق الزامي است؟
پاسخ : بلي
10 - آيا تسهيلات ازدواج براي دومين بار پرداخت مي شود؟
پاسخ : تسهيلات قرض الحسنه ازدواج به هيچ وجه دوبار پرداخت نمي گردد و هر فرد تنها يکبار مي تواند از تسهيلات ازدواج استفاده نمايد
11 - آيا مابه التفاوت تسهيلات ازدواج به متقاضياني که در ازدواج اول خود از تسهيلات کمتري نسبت به مبالغ فعلي استفاده کرده اند و مجداً ازدواج مي نمايند تعلق مي گيرد؟
پاسخ : خير
12 - آيا تسهيلات ازدواج به ازدواج دوم تعلق مي گيرد؟
پاسخ : در صورتيکه که متقاضي در ازدواج اول خود تسهيلات دريافت ننموده باشد مي تواند در ازدواج بعدي با رعايت ساير شرايط و مقررات مربوطه تسهيلات قرض الحسنه ازدواج دريافت نمايد
13 - آيا استفاده از تسهيلات ازدواج ، داراي محدوديت حداکثر سن مي باشد؟
پاسخ : خير
14 - حداقل سن جهت دريافت تسهيلات قرض الحسنه ازدواج چند سال مي باشد؟
پاسخ : برای دختران 13 سال تمام شمسی و برای پسران 15 سال تمام شمسی
15 - آيا تسهيلات ازدواج به افراد کمتر از 18 سال تعلق مي گيرد؟
پاسخ : بلي در ابتدا زوج و زوجه هر کدام به تنهايي در سامانه ازدواج ثبت نام مي نمايند و پس از تعيين شعبه و طي مراحل مربوطه تسهيلات ازدواج به ولي يا قيم قانوني وي پرداخت مي گردد
16 - پس از ثبت نام متقاضي و عدم مراجعه به موقع به شعبه تعيين شده ، در صورت حذف مشخصات آيا فرد مي تواند مجدداً ثبت نام نمايد؟
پاسخ : بلي متقاضيان مي توانند با رعايت ساير شرايط در دستورالعمل سامانه و با مراجعه به قسمت ثبت نام جديد اقدام به انتخاب بانک جديد نمايند
17 - آيا متقاضي پس از ثبت نام براي يک بانک می تواند ثبت نام خود را باطل و براي يک بانک ديگر ثبت نام نمايد؟
پاسخ: چنانچه متقاضي از سوي بانک تعيين شعبه شده باشد، و متقاضی به مدت 12 روزکاري به شعبه مورد نظر مراجعه ننمايد، شخص از سامانه بانک مربوطه حذف شده و مي تواند مجدداً ثبت نام نمايد ولي اگر متقاضي تعيين شعبه نشده باشد با مراجعه به قسمت ويرايش ثبت نام قبلي ميتواند نسبت به تغيير بانک اقدام نمايد
18 - پس از پذيرش متقاضی از طرف بانک، چه مدت زمانی برای تکميل مدارک در نظر گرفته شده است؟
پاسخ: متقاضي پس از پذيرش از طرف بانک، حداکثر ظرف مدت 1 ماه فرصت دارد تا نسبت به تکميل مدارک مورد نياز بانک اقدام نمايد. بديهي است پس از گذشت فرصت مذکور و عدم تکميل مدارک مربوطه از سوي متقاضي، نام وي از سامانه ازدواج حذف مي گردد تا امکان بهره مندي ساير متقاضيان در صف از تسهيلات مذکور فراهم گردد. براين اساس، متقاضيان مذکور، با رعايت ساير شرايط سامانه ازدواج مي توانند در صورت تمايل و واجد شرايط بودن، نسبت به ثبت نام مجدد در سامانه اقدام نمايند
19 - در زمان ثبت نام اگر در قسمت ايثارگري به اشتباه وضعيت ”ندارد / دارد“ را ثبت کرده باشم و تعيين شعبه شده باشم چطور مي توانم آنرا اصلاح نمايم؟
پاسخ : در زمان تعيين شعبه و مراجعه به شعبه موضوع را به مسئول مربوطه منعکس نموده و حسب استعلام برخط از بنياد شهيد، که در سامانه تعبيه گرديده است، وضعيت ايثارگري شما تعيين خواهد شد
20 - بنده مشمول تسهيلات ازدواج ايثارگران مي شوم ليکن پس از مراجعه به بانک و استعلام توسط شعب وضعيت سهميه ايثارگري ندارد، نمايش داده مي شود چه کار بايد انجام دهم؟
پاسخ : در صورتيکه به شعبه مراجعه نموده و استعلام وضعيت ايثارگري براي شما منفي نمايش داده شد و شما جزو مشمولين قانون خدمات رساني به ايثارگران (صرفا شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد) باشيد مي بايد با مراجعه به يکي از مراکز بنياد شهيد و امور ايثارگران استان و يا شهرستان خود نسبت به ثبت اطلاعات خود در سيستم سجايا بنياد شهيد اقدام نموده و مجدداً به شعبه تعيين شده جهت بهره مندي از تسهيلات موصوف مراجعه نماييد
21 - در صورتي که در سامانه ازدواج وضعيت ايثارگري را به اشتباه انتخاب کرده باشيم يا استعلام سامانه وضعيت ايثارگري را ندارد نشان دهد ، آيا مي توانيم معرفي نامه کتبي از مرکز بنياد شهيد براي بانک تهيه نمايم؟
پاسخ : خير. استعلام وضعيت ايثارگري متقاضيان مشمول صرفاً از طريق گزينه استعلام در سامانه ازدواج امکانپذير مي باشد
22 - علت عدم امکان ثبت نام در سامانه ازدواج در بانکي خاص براي يک استان مشخص چيست؟
پاسخ : در صورت اتمام اعتبار بانکهاي يک استان و يا افزايش بيش از حد مراجعين به بانک مذکور در استان مورد نظر ، امکان ثبت نام براي متقاضي جديد ميسر نمي باشد . لذا متقاضي مي بايست در فرصتهاي بعدي براي ثبت نام به سامانه مراجعه نمايد يا بانکهاي ديگر در سامانه ازدواج را انتخاب نمايد
23 - فرصت ثبت نام در سامانه قرض الحسنه ازدواج ، جهت دريافت وام ازدواج حداکثر چه مدت ميباشد؟
پاسخ : متقاضيان تسهيلات قرض الحسنه ازدواج از تاريخ وقوع عقد تا 24 ماه بعد(2 سال شمسي)، مهلت ثبت نام جهت استفاده از تسهيلات موصوف را دارند
24 - آيا با توجه به گذشت بيش از 24 ماه از زمان وقوع عقد مي توانم جهت ثبت نام و دريافت قرض الحسنه ازدواج اقدام نمايم؟
پاسخ : خير ، حداکثر مدت زمان تعيين شده جهت ثبت نام دريافت قرض الحسنه ازدواج همان 24 ماه بوده و پس از آن ثبت نام در سامانه قرض الحسنه ازدواج امکان پذير نمي باشد
25 - اينجانب در هفته قبل ثبت نام کرده ام ليکن شعبه مورد نظر از سوي سايت مشخص نشده است؟
پاسخ : اين امر هنگام مراجعه همزمان تعداد زيادي از متقاضيان ازدواج به سايت ازدواج اتفاق ميافتد که با توجه به کثرت متقاضيان در مقاطع مختلف و محدوديت منابع قرض الحسنه بانکي، تعيين شعبه از سوي بانک عامل براي متقاضيان صورت خواهد پذيرفت
26 - با توجه به ثبت نام در سامانه و تاييد کدملي ، بانک عامل نسبت به تعيين شعبه اقدام نکرده است؟
پاسخ : به علت کثرت متقاضيان در سامانه قرض الحسنه ازدواج و همچنين محدوديت منابع بانکي تعيين شعبه و پرداخت تسهيلات با کندي صورت خواهد پذيرفت و متقاضي مي بايد صرفاً با مراجعه به قسمت مشاهده وضعيت سامانه ازدواج از وضعيت خود مطلع شده و در صورت تعيين شعبه با مراجعه به بانک مذکور جهت تشکيل پرونده و طي مراحل مربوطه نسبت به اخذ تسهيلات قرض الحسنه ازدواج اقدام نمايد
27 - آيا ثبت نام من و همسرم در دو بانک و يا دو شهر متفاوت امکان پذير مي باشد؟
پاسخ : به منظور تسهيل و تسريع در اعطاي تسهيلات قرض الحسنه ازدواج بهتر است متقاضي و همسر وي در يک بانک و يک شهر (محل سکونت مرد) ثبت نام نمايند
28 - آيا اينجانب به وکالت رسمي و محضري از طريق متقاضي مربوطه مي توانم جهت دريافت تسهيلات ازدواج در سايت ثبت نام کرده و تسهيلات ازدواج آنان را وکالتاً دريافت نمايم؟
پاسخ : جهت ثبت نام مي بايستي کليه اطلاعات متقاضي در سـامانه درج شود ليکن در صورت دارا بودن وکالتنامه معتبر وکيل مي تواند جهت دريافت تسهيلات به بانک مراجعه و تسهيلات را دريافت نمايد و پذيرش يا عدم پذيرش وکالتنامه به تشخيص بانک عامل مي باشد
29 - آيا به عنوان متقاضي ساکن خارج از کشور ، مي توانم جهت دريافت وام ازدواج ثبت نام نمايم؟
پاسخ : بلي ، در صورت ارائه گواهی ازدواج که از سوي سفارت جمهوری اسلامی ايران در خارج از کشور صادر شده و ممـهور به مـهر کنسولگری ايران نيز باشد (که به عنوان سـند ازدواج تلقي ميگردد) ميتوانيد ثبت نام نماييد
30 - آيا تسهيلات ازدواج به اقليتهاي مذهبي تعلق مي گيرد؟
پاسخ : بلي ، ارائه اقرارنامه ازدواج يا هر مدرک مشابه که در ساير اديان رسـمی توسـط مراکزاقليتهای دينی در داخلکشور مورد تاييد قرار گيرد ، معادل عقدنامه تلقی گرديده و اينگونه متقاضيان نيز مي توانند در سامانه ثبت نام و از تسهيلات بهره مند گردند
31 - آيا تسهيلات قرض الحسنه ازدواج به اتباع خارجي تعلق مي گيرد؟
پاسخ : حسب تصميمات متخذه اعطاي تسهيلات قرض الحسنه ازدواج به اتباع خارجي امکان پذير نمي باشد
منبع:ve.cbi.ir
