به وب سایت ما خوش آمدید
این سالن هیچ فعالیتی در زمینه همسریابی موقت یا دائم ندارد ،لطفا در این مورد تماس نگیرید

آشنایی با شروط ضمن عقد ازدواج همراه با جزییات کامل

صفحه اصلی / مقالات  /عقد /آشنایی با شروط ضمن عقد ازدواج همراه با جزییات کامل

آشنایی با شروط ضمن عقد ازدواج همراه با جزییات کامل  

شروط ضمن عقد ازدواج ، تعهداتی است که در حین ازدواج با توافق زن و شوهر وارد مفاد قرارداد ازدواج آنها می شود که در سند ازدواج ذکر شده است و با امضای طرفین به آن‌ها رسمیت داده می‌شود و زوجین غرق در دنیای عاشقانه روزهای اول زندگی بدون توجه و مطالعه خودکار خود را روی ورقه می‌گذارند و امضاء می نمایند.

 اکثریت خانم ها فکر می کنند که قانون از حقوق زنان حمایت نمی‌کنند و به راهکارهای دیگری مانند شروط ضمن عقد روی می‌آورند.
 به هر حال سردفتر ازدواج وظیفه دارد شرایط مندرج در سند ازدواج را مورد به مورد به دو طرف تفهیم نمایند.
 الف) مرد بعد از طلاق باید نصف دارایی خود را بعد از شروع زندگی به دست آورده است را به نام زن کند مشروط بر اینکه:
1-طلاق به درخواست مرد باشد.
2-زن مطیع همسر خود باشد و اخلاق و رفتار نامتناسب با وی نداشته باشد و از او تمکین کند در رابطه با این بند باید گفت که اولاً نشوز فراتر از آن چیزی است که تصور آدم ها می باشد در ثانی زن ناشزه نمی‌تواند مدعی تنصیف دارایی شود؟
 چرا که یکی از شرایط آن عدم امتناع زوجه از عمل به وظایف همسری است البته باید دید که آیا دادگاه رسیدگی کننده صرف ناشزه بودن و تمکین نکردن را دلیل بر نشوز می داند یا خیر؟ در این خصوص اختلاف نظر وجود دارد بنابراین چنانچه طلاق مستند به تخلف زن از وظایف زناشویی یا سوء اخلاق و رفتاروی باشد با اثبات آن شرط تنصیف دارایی تحقق نمی یابد.
ب) زن در صورت تحقق شرایط زیر از ناحیه مرد وکیل است خودش شخصا یا با انتخاب فرد دیگری به عنوان وکیل، به دادگاه مراجعه کند و پس از اثبات ادعای خویش درخواست طلاق نماید.
1-عدم پرداخت خرجی زن و انجام سایر حقوق واجب زن به مدت ۶ ماه.
2- بد رفتاری غیرقابل تحمل مرد با زن و فرزندان .
3- بیماری خطرناک غیرقابل درمان مرد در حدی که سلامت زن را به خطر اندازد.
4- دیوانه بودن مرد در زمانی که امکان فسخ نباشد.
5- اشتغال مرد به کاری که به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی او لطمه می‌زنند
6- در زندان به سر بردن مرد به عنوان محکومیت در حال اجرا از ۵ سال به بالا .
7-اعتیادی که به اساس خانوادگی ضرر بزند مانند اعتیادی که منجر به بیکاری مرد، فروش اثاثیه منزل و وارد کردن ضرر به سلامت جسمی و روحی زن و فرزند شود
8-ترک بدون علت خانواده با غیبت ۶ ماهه بدون دلیل موجه .
9-اجرای هر نوع مجازاتی که آبرو و موقعیت زن را به خطر اندازد
10- بچه دار نشدن مرد پس از ۵ سال.
11-مفقودالاثر طولانی شوهر ۶( ماه بیشتر)
12-ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر با رعایت نکردن عدالت زن
با تحقق یکی از شرایط ۱۲ گانه و اثبات آن در دادگاه زن می‌تواند با استفاده از وکالت ضمن عقد با مراجعه به دادگاه خانواده و طی تشریفات قانونی از داوری و قطعیت آن نسبت به اجرای طلاق اقدام نماید
اما عده ای معتقدند که در مورد مسائلی که قانون سکوت کرده و یا نظر قانون مورد پذیرش آنان نمی‌باشد، لذا شروطی را در سند ازدواج ثبت می کنند که این شروط با عبارات حقوقی معینی در عقدنامه نوشته می‌شود و در صورت ذکر نشدن برخی عبارت خاص خاص حقوقی از حیث اعتبار خارج است و نمی‌توان به آنها استناد ورزید.
به نظر می‌رسد این شروط حقوق زنان را تضمین می کند
1-زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر می‌دهد تا هر زمان که بخواهد از جانب زوج اقدام به طلاق نماید به هر طریق که می توان اعم از اخذ یا بذل مهریه
2-زوجه اجازه دارد هرگاه خواست به خارج از کشور برود و نیاز به اجازه مجدد زوج ندارد و این اجازه دائمی است.
3-زوجه حق ادامه تحصیل را تا هر مرحله ای که لازم بداند مخیر است.
4- زوج ،زوجه را در انتخاب هر شغلی که هر کجا بتواند کار کند مخیر می کند.
5-زوج و زوجه متعهد می شوند که هنگام اجرای جدایی اعم از اینکه طلاق به درخواست مرد باشد یا زن کلیه دارایی که بعد از ازدواج دائم زوجین به دست آورده‌اند بین آنها به مناصفه تقسیم گردد.
6-حق انتخاب مسکن یا شهر یا محلی که بعد از ازدواج ادامه پیدا می‌کند با زوجه باشد.
7-در صورت طلاق حضانت فرزندان برعهده زوجه باشد .
با این حال باید بدانیم که شروط ضمن عقد تنها یک راهکار موقت است برای مشکل نابرابری حقوق که زن و مرد با ازدواج به آن دچار می شوند.
 بر اساس فقه اسلامی و قانون مدنی ایران ازدواج قراردادی است که در آن حقوق و تکالیف متفاوتی بین زن و مرد محول می‌شود که در آن زن برخی از حقوق مدنی و معنوی خود را مانند حق سفر ، داشتن شغل، انتخاب محل زندگی ،مسکن، ولایت برفرزندان و طلاق را از دست می دهد و حقوق مادی مانند مهریه و نفقه را به دست می آورد که از شروط ضمن عقد برای تغییر این آثار حقوقی ازدواج استفاده می شود.
 لذا این شروط در صورتی که با قوانین تفسیری مخالف باشند بر قانون برتری دارند و در صورت بروز اختلاف باید به شرط ضمن عقد عمل شود نه قانون ولی اگر با قوانین آمره مخالف باشد اعتباری ندارد در نتیجه طبق قانون اساسی هر نوع شرطی که مورد قبول متقاضی عقد باشد ذکر شده در عقدنامه ازدواج بلامانع است

کارشناس : خانم نجفی
 

مطالب مرتبط:
???? : 0
کد امنیتی رفرش
 سرویس های برتر ما

برترین خدمات ما

  • 1

    سالن عقد با سفره عقد آکواریومی

    با دکوراسیون منحصر بفرد

  • 2

    عکاسی و فیلمبرداری حرفه ای

    توسط 2 گروه حرفه ای

  • 3

    موسیقی زنده

سرویس های ما

خدمات عکاسی و فیلمبرداری

اگر به دنبال ثبت خاطره انگیزترین روز زندگی خود هستید ما به شما دو تیم از حرفه ای ترین عکاسان و فیلمبردارانی که با سالن عقد خاطره همکاری دارند را پیشنهاد میدهیم . ثبت لحظات زیبای شما توسط بانو با تجهیزات پیشرفته نورپردازی و عکاسی

پذیرایی در سالن عقد

از زمان های گذشته تا به امروز رسم ایرانیان بر این بوده است که از مهمانان خود در روز عقد با میوه، شیرینی و نوشیدنی پذیرایی کنند. این بخش یکی از مهم ترین بخش های برگزاری مراسم است که پدر و مادر ها به آن توجه ویژه ای دارند. سالن عقد خاطره با آموزش افراد مجرب به بهترین حالت ممکن از مهمانان حاضر در سالن عقد پذیرایی می کند. ارائه این خدمت از طرف سالن عقد خاطره سبب شده تا دیگر دغدغه ای برای پذیرایی از مهمانان وجود نداشته باشد.

موسیقی زنده در سالن عقد

وجود موسیقی زنده در سالن عقد از بهترین خدماتی است که ارائه شده است. موسیقی زنده در سالن عقد خاطره توسط دف نواز بسیار حرفه ای صورت می پذیرد که موجب ایجاد جو بسیار شاد و پرنشاطی خواهد گردید.

امکانات سالن عقد با سفره عقد آکواریومی

علاوه بر امکاناتی که در بالا به آن ها اشاره شد، سالن عقد خاطره برای راحتی زوجین به بهترین حالت ممکن خدمات بسیار متنوع دیگری را نیز ارائه داده است. از جمله این خدمات وجود پارکینگ اختصاصی برای عروس و داماد است که با وجود آن عروس می تواند به راحتی وارد سالن عقد شود. همچنین وجود آسانسور این امکان را فراهم آورده است تا تردد برای مهمانان و عروس و داماد بسیار آسان انجام پذیرد.

گالری تصاویر

توضیح کوتاه در مورد تصاویر

عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس

خواندنی های قبل از ازدواج

مطالب خواندنی در خصوص مراحل قانونی و موارد حقوقی قبل از ازدواج انواع شروط مراحل ثبت قانونی ازدواج و . . .

مطالب منتخب ما

سالن عقد با سفره عقد آکواریومی

سالن عقد مکانی برای شروع یک زندگی عاشقانه می باشد و مهم ترین و خاطره انگیزترین لحظات زندگی هرفردی در سالن عقد ثبت می شود. به همین دلیل بسیاری از عروس و دامادهای جوان به دنبال یک سالن عقد شیک و مجلل برای برپایی مراسم ازدواج خود هستند. سالن عقد خاطره با سفره عقد آکواریومی انتخابی شایسته برای شما عروس و دامادهای خوش سلیقه و خوش ذوق می باشد و یکی از بهترین لوکس ترین مکان ها برای برپایی پیوند ازدواج به شمار می رود.

??? ????
عنوان مطلب

سالن عقد خاطره

سالن عقد خاطره با دو شعبه در شرق و یک شعبه در غرب تهران از بهترین سالن های تشریفاتی با دسترسی آسان از دو اتوبان امام علی و باقری به شعبه شرق و از اتوبان نواب به شعبه غرب بوده . این سالن با امکانات بی نظیر و با مناسب ترین قیمتها خود می تواند بهترین گزینه برای خاص پسندان باشد.

متن کامل

ارتباط با ما

شما از طریق راه های زیر می توانید با ما در ارتباط باشید:

  • فکس : ---------
  • موبایل : 09391190250 - 09121089595
  • ایمیل: username@emailsite.com
  • آدرس پستی: خیابان دماوند غرب ،اول خیابان آیت،پلاک567